Portfolio

Het is me aangenaam u te mogen verwelkomen op mijn Portfolio.

Zal ik me voorstellen?  Ik ben Griet Van Ranst, woon in Leuven, en ik ben al enkele jaren betoverd door antieke kledingknopen. Wat begon op een tentoonstelling in Heist-op-den-Berg in 2004, is voor mij geëvolueerd naar een b(l)oeiende hobby die vele sociale contacten meebrengt, tot  in Nederland, Frankrijk en Amerika toe. Knopen verzamelen heeft me me doen verdiepen in de geschiedenis van de mode, de ontdekkingsreizen, de algemene handel en economie, de industrialisatie en de sociale bewegingen, om maar enkele aspecten te noemen.

Zoals u al kon lezen op de site, heb ik enkele tentoonstellingen verzorgd toen ik nog niet lang verzamelde. Zo exposeerde ik 24 kaders die samengesteld waren tot een aantrekkelijk geheel.  Waar het mogelijk was stelde ik ook een etalage samen met knopen rond een thema uit de (knopen)geschiedenis, bvb de zwartglazen knopen in de tweede helft van de 19°eeuw, of de invloed van de openstelling van de Japanse havens in 1851.

  • 2006 in WZG Huize De Sterrewijzer in Olen
  • 2007 in WZG De Wijngaard in Grobbendonk
  • 2008 in WZG Ter Vlierbeke in Kessel-Lo
  • 2008 in WZG Het Dijlehof in Leuven
  • 2017 : februari en maart, in de bib van het rustoord en Dienstencentrum in Vorselaar met als thema Sprookjes, vertellingen, sagen, fabels, het jaarthema van het rustoord

Ondertussen werd mijn collectie enerzijds uitgebreid met de mooiere en waardevolle knopen, en anderszijds werd het aantal soorten 'gewone' knopen verminderd zodat ik nu kan zeggen dat ik over een mooie representatieve collectie beschik die stukken van de 18°eeuw tot het einde van de 20°eeuw bevat. Ik leg me nu toe op de twee interessantste knopenperiodes:

  • de knopen uit de 18°eeuw, grote knopen met miniatuurtjes op ivoor, portretjes, revolutionaire boodschappen, cutsteels, parelmoer... . Zo bezit ik o.a. een unieke reeks van 10 portretknopen van dames aan het Franse hof, naar alle waarschijnlijkheid geschilderd door Marie-Gabrielle Capet in 1788, een jaar voor de Franse Revolutie.

  • Een tweede interessante periode is de ontwikkeling, vooral in Frankrijk, van series knopen die ontworpen werden door artiesten en kunstenaars op vraag van ontwerpers in de haute couture. Elza Schiaparelli werkte samen met Jean Clément, Lucien Weingott, François Hugo, André Molco e.a. Ook Line Vautrin heeft in haar beginperiode knopen gecreëerd. Andere namen: Monique Ogier, Jean-Pierre Roger, Henri Hamm, Roger Scémama en Hélène Méchin. Knopen van al deze artiesten en nog anderen zijn vertegenwoordigd in mijn collectie.

 

Nog enkele indrukwekkende stukken:

  • 7 knopen van de wereldtentoonstelling in Brussel van 1897 met gebouwen van Brussel
  • een 60-tal verschillende gay-ninetees knopen
  • Line Vautrin knopen zowel in keramiek, bronze als talosel

Ik ben actief lid van de Dutch Antique Button Society, de Nederlandse knopenverzamelaarsgroep, waarvoor ik lezingen gaf over de glasproductie in Bohemen, de cutsteelknopen, kinderknoopjes(2013), suggesties voor beginners, herkennen van materialen en onderhoud en bakeliet(2014). Ik nam ook deel aan een workshop emailleren bij Ellen Goldman om de emailleertechniek te leren kennen. Enkele dia's en onderwerpen in de Powerpointpresentatie over de geschiedenis van de knoop, die door de groep werd samengesteld, zijn van mijn hand. De informatie hiervoor haal ik voornamelijk uit mijn persoonlijke bibliotheek waarin nagenoeg alle naslagwerken die over dit onderwerp verschenen zijn, te vinden zijn. Naast de tentoonstelling van de sprookjesknopen zal ik eind februari 2017 een lezing verzorgen in het rustoord in Vorselaar.

Sinds 2007 ben ik lid van Fibule, De Franse vereniging van knopenverzamelaars o.l.v. Gilles Oswald. Jaarlijks neem ik deel aan ten minste 2 beurzen in Frankrijk. In 2013 heb ik me ook aangesloten bij de NBS, de National Button Society van Amerika. Ik ontmoette al verschillende bestuursleden in Frankrijk op beurzen van Fibule. En vanaf 2016 mag ik me lid noemen van de British Button Society.

Na de tentoonstelling in Heist-op-den-Berg van 2004, bezocht ik ongeveer alle musea en tentoonstellingen die verband houden met knopen: Knopf und Knopfmuseum Warthausen, Musée Le Secq des Tournelles te Rouen (Feronnerie), le Musée des arts décoratives aan het Louvre in Parijs, de tentoonstelling Boutons van Loïc Allio in Mona Bismarq, Parijs, 2010, en de tentoonstellingen van de knopencollectie van Gilles Oswald; in Briare in 2012 en in Méru (periode 1850-1950) in 2013. In 2015 werd ik uitgenodigd op de opening van 'Déboutonner la mode', de tentoonstelling van de collectie van Loïc Allio in het Musée des Arts Décoratives in Parijs. 2016 Kondigt zich aan als een actief knopenjaar: ik zorg voor de organisatie van een knopenbeurs in zaal De Kring, J.Pierrestraat 60 in Leuven (Kessel-Lo) op zondag 29 mei, met ruggesteun van Fibule en de Dutch Antique Button Society. In oktober 2017 was ik aanwezig op de tweedaagse knopenbeurs in Méru, waar de imposante collectie knopen van de 19eE van Gilles Osvald te bewonderen was.

 

Naast het pure verzamelen van deze kunstwerkjes, ben ik ook geïnteresseerd in oude knopenverzamelingen, en dan vooral de collectie van de hertog van Arenberg, Duc of Meppen, omdat dit een oude Belgische collectie was van Mr.Bousse, die in 1850 verkocht werd in Gent. In 1961 werd een deel ervan, verkocht bij Sotheby's in Londen. Om België terug op de kaart te zetten in de wereld van de knopenverzamelaars, tracht ik deze collectie virtueel terug samen te stellen, wat niet zo eenvoudig is, gezien de verspreiding van de loten over gans de wereld.

Naar aanleiding van de tentoonstellingen van de 24 kaders van 2006 tot 2009 kreeg ik enige persbekendheid.  In het augustusnummer 172 van HZG, Handwerken zonder grenzen, p 52-55, verscheen een artikel over mijn passie. Terwijl ik in 2008 in Ter Vlierbeke exposeerde, kreeg ik de ROB-ploeg op bezoek. De beurs in Leuven werd in de knopenwereld erg gesmaakt; er verschenen artikels hierover in 'Buttonlines' en in het bulletin van de NBS.

Voor mij is de tijd rijp om de pracht van mijn collectie te vertonen aan het grote publiek. De 24 kaders die ik in 2006 samenstelde en tentoonstelde, zijn niet meer representatief voor de collectie die ik nu bezit. In 2017 stelde ik een presentatie samen van 16 kaders over sprookjes, legendes, verhalen, engeltjes, draken en andere fantasiefiguren. Een begeleidende catalogus met omkaderende uitleg per kader is verkrijgbaar tijdens de tentoonstelling.

Als u een idee hebt om mijn knopen tentoon te stellen, gelieve dan contact op te nemen, dat kan via het contactformulier.

Bijlage: